Mina största matbesvikelser, del 1.


Ni som känner mig vet att jag är liiiite kräsen när det gäller mat. Jag gillar inte tomat, svamp, kronärtskocka, burkskinka eller mycket annat kring köttvärlden till exempel. Jag är en värdelös vegetarian som inte gillar hälften av grönsakerna gud välsignat oss med. Därför är det rätt lätt att jag blir besviken på maten jag ska äta.

Just nu kan jag komma på fyra gånger då jag blivit nästan gråtfärdigt förbannad över något ätbart. Fler lär komma med tiden.

Here goes:

1. Tomas och jag var på Biljardpalatset i Gbg och skulle se håkky. Alla köpte en skitläcker hamburgare med feta pommes som såg sjukt god ut. Det fanns inget vegetariskt alternativ på menyn men personalen kunde erbjuda mig en vegetarisk pasta. Glad i hågen beställde jag givetvis den. Väntetiden var jävligt lång och när den väl kom visade det sig att rätten bestod av vattnig spaghetti samt lite gurk- och zuccinibitar. Smakade ingenting alls. Till råga på allt fick jag det inte alls billigare, utan det gick loss på typ 120 spänn. Minns inte hur matchen gick, jag var alldeles för arg för att tänka på det.

2. Jag älskar majs. Jag hatar paprika. En dag var jag sjukt sugen på majs. Vanlig hederlig burkmajs. Gick på Ica Gourmet här i Umeå och köpte ett sånt där sött trepack med små konserver. Tänkte att jag kunde laga nån god middag med en av dessa läckerheter. När jag väl kom hem och öppnade burken insåg jag till min fasa att jag hade köpt majs med PAPRIKA-bitar i. Visste inte ens att såna äckelheter fanns! Tror inte gråten var långt borta den gången.

3. Detta minne för mig tillbaka till Götet igen. Hade beställt en bakispizza, calzone utan skinka. Jag fullkomligt älskar calzone även fast alla pizzabagare nästan tycker synd om mig när jag inte vill ha skinka i. I alla fall, jag var sjukt hungrig och släpade mig till pizzerian för att hämta godsaken. Släpade mig tillbaka hem och parkerade mig framför teven med min lilla pirog. När jag skar loss den första biten ramlade det ut en champinjon. I vild panik sprättade jag upp hela pizzan och där inne såg jag någonting jag aldrig vill se igen; minst en hel konserv champinjoner. Inte bara i fyllningen utan dom satt fast i hela jävla degen. Jag blev såklart ursinnig och började plocka bort dom en efter en. När alla vara borta var även all fyllning och nästan all deg det. GOTT.

4. Förrförra sommaren efter stadsfesten åt jag en sjujäkla god falafelrulle på Viking. Den var som en vanlig pizza men ihoprullad med fyllning. Stor var den också, jag orkade knappt halva och det är ovanligt. Några veckor senare tänkte vi upprepa framgången. Vi beställde och tog med oss maten i en påse till en fest. När jag skulle ta fram min rulle så var den ingen rulle utan ett pitabröd. I det låg lite falafel och sallad. Vilken enorm besvikelse. Det såg torrt och tråkigt ut. Jag blev grinig men kände mig lite väl töntig inför folket på festen och började tugga i mig maten. Då jag kände att det blev kallt mot framtänderna däremot fick det vara nog. Falaflarna var halvfrusna. Ojojoj. Jag minns känslan och den var inte rolig.




Det var allt för den här gången. Kan låta i-landigt men i min verklighet var det just då verkligen jobbigt. Lite nu också.
Ni som vill bjuda mig på mat är varmt välkomna, jag är inte kräsen!

Kommentarer
Postat av: Leffe

Tillägg:



1. En dag när vi skulle på fest och var sjukt hungriga hade jag (Leif) bestämt mig för att laga mat åt oss. Jag skulle göra en pastasås och som bas för den hade jag en hel burk CF. Det blev som inget mer än CF i den såsen; besvikelsen var total och middagen oätlig.



2. En vanlig vardag - jag lagar mat igen - den här gången ska jag lyxa till med Tacos, men något går fel... Helt fel. Jag lyckas bränna tacomixen så den förvandlas till något som liknar bränd kol och farinsocker. Maten blev dålig och lämnade en sur eftersmak efter sig i flera veckor.



Jag vet att dessa två matupplevelser har skakat Elisabeth, men att hon förmodligen inte vill berätta om dem för att såra mig eller för att det känns för jobbigt.



Förlåt.

2009-02-05 @ 22:11:16
Postat av: Anna

jag törs då inte bjuda dej på middag...... då man inte lagar vegetariskt i vanliga fall är man ju säkert värdelös på det! Men lax gillar du väl, eller ???

2009-02-06 @ 09:13:23
URL: http://annasofia79.blogg.se/
Postat av: Tomas

Fick ju äran att vara med på palatset. Det var den torftigaste pastan jag nånsin sett! Stackars krake!

PS: Min blogg är tillbaka

2009-02-06 @ 13:36:16
URL: http://www.rogerwhore.blogspot.com
Postat av: Frida

D va som fasen, fin besok pa bloggen! Du e den forsta svensk som visste vad det var hundras pa Tilly, imponerad! Jag brukar lasa din blogg da & da axa. Vad ere for ras pa din bebis?

2009-02-06 @ 18:07:41
URL: http://fridalindmark.blogg.se/
Postat av: Frida

D va som fasen, fin besok pa bloggen! Du e den forsta svensk som visste vad det var hundras pa Tilly, imponerad! Jag brukar lasa din blogg da & da axa. Vad ere for ras pa din bebis?

2009-02-06 @ 18:07:44
URL: http://fridalindmark.blogg.se/
Postat av: Frida

D va som fasen, fin besok pa bloggen! Du e den forsta svensk som visste vad det var hundras pa Tilly, imponerad! Jag brukar lasa din blogg da & da axa. Vad ere for ras pa din bebis?

2009-02-06 @ 18:08:13
URL: http://fridalindmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0